Tuesday 27 November 2012

Tips Mengatasi Insomnia



Siapa yang pernah mengalami insomnia?  Insomnia lah benda yang aku tak suka.  Kebelakangan ni aku memang susah nak tidur.  Mata memang mengantuk tapi tak nak tidur.  Mulut asyik menguap, pun tak dapat tidur gak.  Macam malam tadi aku baring sebelum pukul 12, tapi dalam pukul 3 pagi aku masih tak dapat tidur lagi.  Demmmittt... T^T  Apa yang aku buat, buat playlist baru di media player and masukkan lagu-lagu Avenged Sevenfold.  Aku dengar guna earphone sampai tetidur.  



So apa yang kita bleh lakukan dalam masalah ni?  Kita harus tahu punca insomnia ni terlebih dahulu.  Selalunya ia terjadi jika kita banyak berfikir/berkhayal semasa baring tu.  Aku mengaku memang aku selalu berfikir dan berimaginasi sebelum tidur tu.  Bila aku nak buang sikap suka berfikir tu memang tak dapat :[  Lepas tu kita blehlah melakukan aktiviti yang santai sebelum tidur seperti bergurau-senda dengan ahli keluarga.  Beriadah di waktu petang juga bleh membantu kita untuk tidur lena sebab selalunya kalau kita penat, memang mata kita senang nak tidur sebab badan kita memerlukan rehat yang secukupnya.  And ada juga bagitau kalau susah nak tidur, kita minum susu.  

Aku memang tak cukup tidur sekarang, muka pun berjerawat dan eye bag makin menghitam. o.o Lagi mak aku bagitau muka aku macam orang sakit sebab selalu tidur lambat.  Bukan sengaja tidur lambat mak oiii... Sob sob sob...

Source: Hairul.com


If you like it, click the LIKE button ok?Thank you

No comments: