Sunday 18 November 2012

Musim Buah Durian dan Antu Abak


Hello bloggers \(^ ^)/  Sekarang dah masuk cuti sekolah and yang bestnya time ni jugaklah musim buah-buahan.  Tapi sayangnya aku akan balik semula ke kampus dalam 2 minggu lagi, kelas start 2hb 12.  Sekarang ni dah ramai orang berjual di sepanjang jalan Lundu, tempat aku diam ni.  Yang paling banyak mereka jual ialah buah durian!  Ada yang jual setompok RM10.00, setompok tu adalah dalam 3 biji buah durian yang mereka jual.  Aku tak minat sangatlah makan buah durian ni. Tapi kalau aku dah ada nafsu nak makan, sebiji tu pun boleh aku habiskan.  Haha..
Yang ni di kawasan pasar Lundu.  Gambar dari http://myussop.blogspot.com

Yang bestnya time musim durian ni aku suka tunggu durian tu jatuh.  Haha.. Of course lah tunggu durian tu jatuh kan.  Kalau nak jolok then hempap kita, naya ooo.  Kitorang pun ada pokok durian gak di kampung asal bapa aku, di Kampung Sebat Dayak yang terletak di Sematan.  Bapa aku dah bina pondok permanent di situ (selalunya kalau nak menunggu durian ramai yang buat pondok sementara menggunakan batang-batang kayu dan kanvas).  Pondok tu berdekatan dengan sungai so kalau kitorang menunggu durian tu dah macam camping dah.  Kalau boring-boring durian tak nak jatuh, aku ngan adik-adik aku selalu memancing di sungai tu.  Kalau ada durian jatuh, aku ngan adik-adik aku selalu berebut nak ambik.  Muehehe...  Lari di bawah pokok durian tu sebab takut ada lagi yang akan jatuh terutamanya masa angin kencang.

Tapi kalau buah durian tu tinggal sikit je yang masih 'bergayut' di pokok, tidak ramai yang berani untuk bermalam di kawasan pokok durian mereka.  Orang-orang tua selalu bercerita mengenai satu makhluk yang akan berada di kawasan pokok durian untuk mencari dan makan buah-buah tu.  Kitorang memanggilnya 'antu abak'.  'Antu' tu bermaksud hantu manakala 'abak' tu bermaksud keadaan rambut yang kusut masai dan tak terurus.  Kira makhluk tu macam makhluk halus lah jugak.  Badannya bersaiz kecil, and then di bahagian sikunya ada benda tajam macam pisau untuk memudahkannya memanjat pokok dan membelah buah durian.  Ada orang bagi tahu belahan pada buah durian yang dibelah oleh makhluk tu memang cantik, tiada kesan parang.  Lagi satu info pasal antu abak ni ialah kata orang makhluk ni ada bawa benda macam bakul rotan kat belakangnya.

Contoh caranya bawa bakul rotan tu.  

Macam ni arr rupa bakul tu.  Kalau dalam bangsa kitorang ia dipanggil 'bangkat', diperbuat daripada rotan.  Selalu orang bawa kalau pergi ke kebun untuk angkut barang, kayu and etc.

Then mak aku pernah bagi tau, kalau antu abak ni bawak bakul tu terbalik/songsang maksudnya ia tengah bawa harta/benda berharga di dalamnya.  Kalau berani kejar and dapat bakul tu memang dapatlah korang harta yang dibawanya.  Ini pun orang-orang dululah yang ceritakan.  Aku pun tak pasti betul ke tak.  And kalau ia bawa bakul tu dengan cara yang betul and korang kejar, korang arr yang naya.  Aku belum pernah and tak nak jumpa antu abak ni.  Tapi ramai yang percaya ia wujud.  




If you like it, click the LIKE button ok?Thank you

No comments: