Saturday, 8 September 2012

Jom Blaja Bahasa Melayu Sarawak Part 1


ok...gambar nampak buruk -..-" 

Jom belajar Bahasa Melayu Sarawak!  Senang je macam mana nak sebut perkataan-perkataan Melayu Sarawak tu.  Selalunya korang yang terutamanya dari semananjung, mesti selalu dengar ayat "kamek sayang kitak" tu kan?   Tapi sekarang aku nak korang tau lebih dari ayat tu.  Aku nak kongsikan beberapa perkataan dalam Melayu Sarawak yang berbeza dengan Bahasa Melayu baku.


  • Angol - Pening/Bingung
  • Kacak - Cantik/Handsome/Sesuatu benda yang nampak menarik
  • Kat - Di
  • Kedak - Macam
  • Keruk - Keras
  • Pusak - Kucing
  • Nang - Memang
  • Palak - Kepala
  • Perey - Ketawa nyaring-nyaring
  • Sik ada/sikda - Tiada
  • Sitok - Sini
  • Tangga - Tengok
  • Tok - Ini


Contoh-contoh ayat yang boleh digunakan menggunakan perkataan di atas:
1.  Angol palak ku tok
     -  Pening kepala aku ni

2.  Sikda pusak ku kat sitok
     - Tiada kucing ku di sini

3.  Nang kacak pmpuan ya
     -  Memang cantik perempuan tu

Senang je kan?  Kalau nak tau perkataan-perkataan lain lagi dalam Bahasa Melayu Sarawak, tunggu part yang seterusnya ek?hee...  Daaaaa dulu....








If you like it, click the LIKE button ok?Thank you

2 comments:

Hanif Idrus said...

Nang kacak blog ni....hehe

Kiko Chris said...

hahah....pande2.bleh thn.slh skit jak ya