Thursday 24 May 2012

Tebuan Punya Pasal




Hey ya...Nak tanya dulu.  Siapa pernah kena sengat tebuan kat sini, angkat tangan?  :P Kali ni nak cerita pengalaman saya disengat tebuan masa tahun 3 dulu.  Sampai sekarang saya teringat apa yang berlaku masa tu. 

Tiap-tiap pagi bapa saya akan hantar saya dan adik lelaki saya ke sekolah pada pukul 6:30 pagi.  Tapi kelas start dalam pukul 7:30 pagi dan kami ada masa untuk buat kerja lain sebelum kelas start.  Selalunya saya dan kawan-kawan jalan kaki pergi ke pasar Sematan yang jaraknya dalam 500m dari sekolah kami.  Tapi saya tak pernah gtau parent saya pun yang kami selalu pergi ke pasar setelah berada di sekolah.

Pada suatu hari (wahhh ayat….haha), kawan saya, Lady ajak saya jalan kaki pergi ke pasar.  Saya ajak arr adik saya tu sekali.  Time kitorg dari sekolah pergi ke pasar tu tak nampak apa-apa yang pelik pun.  Lepas beli barang kitorg terus balik ke sekolah.  Then time nak balik lagi ke sekolah kitorg nampak banyak sangat tebuan beterbangan kat jalan yang kami perlu lalui untuk balik ke sekolah.  Masa tu kitorg pun dah berhampiran ngan sekolah dah.  Lepas tu saya ajak arr kawan saya redah je melalui kawasan tebuan tu, lari laju-laju supaya tebuan tak dapat nak kejar (budak-budak masih masa tu, fikiran pun tak betul sangat).  Rupa-rupanya pilihan yang saya buat tu bukanlah pilihan yang terbaik. 

Sebab:
Time redah kawasan tebuan tu, banyak tebuan yang mengerumuni saya kerana mengganggap saya mengancam mereka.
Bunyi tapak kaki saya semasa berlari telah menarik perhatian tebuan tersebut terhadap saya.
Tebuan sampai masuk ke dalam baju.  Tak terkira banyaknya…  Bahagian kepala yang banyak disengat dan saya rasa panas dan sakit sangat sebab banyak bahagian badan yang kena sengat.

Nasib baik adik saya kat belakang sikit masa tu, tak teruk sangat dia kena sengat.  Manakala Lady dan murid yang lain yang turut ada melalui kawasan tu tadi tidak disengat langsung.  Malang sungguh nasib saya masa tu.  Huh…  Then dah sampai kat sekolah saya menangis-nangis dan pengawas bawa saya pergi ke bilik guru.  Makan ubat sikit dan cikgu call parent saya.  Parent saya terus datang dan bawa saya dan adik ke klinik.  Baru dorang tau saya selalu pergi ke pasar sebelum kelas start.  2 hari saya tak pergi ke sekolah sebab tangan kiri saya masih kembang kesan daripada sengatan tebuan tu.  Kesan daripada peristiwa tersebut, kalau saya nak beli barang di pasar (macam snek dan gula-gula), bapa saya akan hantar saya ke pasar terlebih dahulu sebelum ke sekolah.  Saya pun dah tak berani nak jalan g pasar tu/

Then dah sembuh, saya pergi ke sekolah balik.  Barulah saya tahu tebuan-tebuan berterbangan kat kawasan jalan raya tu sebab sarangnya kat atap sebuah rumah di tepi jalan tu dah dilastik oleh seorang murid sekolah lain (kurang asam punya budak).  Petang selepas sekolah hari saya diserang tebuan tu pula bapa kepada Lady yang bekerja di bahagian Perhutanan membersihkan atau membuang sarang tebuan sambil menghalau tebuan tu menggunakan asap. 

Jadi saya nak nasihatkan, kalau terserempak dengan sekumpulan tebuan atau serangga lain, jangan berlari dan berbuat bising.  Kalau boleh, elakkanlah melalui kawasan mereka.  Saya bernasib baik kerana masih dapat bertahan dan keluar daripada sekumpulan tebuan tu tadi dan mendapatkan rawatan secepat mungkin.




post signature
If you like it, click the LIKE button ok?Thank you

No comments: