Monday 21 May 2012

Bittersweet Moment @ PLKN



Siapa yang pernah join PLKN?  Rugi arr bagi sesiapa yang tak pernah or tak dapat join.  Mula-mula start latihan tu memang arr rasa bosan sangat, tapi lama-lama, dah mula bergaul ngan kawan baru, rasa bosan memang tiada.  Rindu dengan orang di luar tetap ada lah.  Hehe..

So nak dijadikan cerita, 2 Januari 2011, saya telah pergi mendaftar untuk mengikuti PLKN.  Saya telah terpilih untuk menjalani latihan tersebut di Kem Juara Serian bagi Kumpulan 1 Siri 8/2011 bersama beberapa orang rakan sekolah saya.  Mula-mula memang malaslah nak pergi sebab ingatkan PLKN tu membosankan.  Lebih-lebih lagi bila terfikir hp hanya dibagi kepada kami pada hujung minggu sahaja.  Susah arr nak mesej kawan-kawan yang lain.  Dah sampai kat kem, kami dibahagikan kepada 4 kompeni; Alpha, Bravo, Charlie dan Delta.  

Aktiviti yang selalu dibuat:
  • Dalam tempoh latihan tu, tiap pagi sebelum pukul 6:00 pagi kami mesti sudah berkumpul di padang kawad untuk menyanyikan lagu Negaraku.
  • Ada program Mentor Mentee (Setiap jurulatih PLKN akan mempunyai tidak lebih daripada 10 org pelatih untuk dipantau dan perjumpaan akan diadakan sekali seminggu)
  • Setiap petang para pelatih akan mengadakan aktiviti riadah seperti bermain bola tampar dan bermain bola sepak. (Masa ni best sebab dapat main dan bergaul bersama pelatih lelaki...hehehe :D)
  • Hari Isnin sampai Jumaat ada kelas pada sebelah pagi dan petang (Mula-mula start kelas memang boring sebab belum kenal kawan yang lain lagi.
Bittersweet moment:
  • 1st time saya pakai tudung masa PLKN tu sebab jurulatih nak pakaian kami seragam untuk pertandingan kawad kaki.  Keputusannya, kompen kami menang tempat pertama untuk kawad kaki wirawati.  Memang berbaloi...  Ngeee ^^
  • Kami selalu kena marah oleh jurulatih yang menjadi warden (Cikgu VJ) untuk dorm kami sebab keadaan dorm selalu tak kemas.  Ada suatu masa tu Cikgu VJ taknak tegur kami langsung sebab sakit hati tengok keadaan tempat tidur kami.  Satu dorm mintak maaf kat depan bilik cikgu tu sampai menangis-nangis tapi cikgu taknak buka pintu pun. (Dah macam cerita P. Ramlee tu kitorg minta maaf. T^T).  Tapi tak sia-sia kami kena marah sebab dorm kompeni kami pun dapat tempat pertama untuk pertandingan dorm terbaik.
  • Lama-lama, dah rapat dengan pelatih dari kompeni yang sama, tiada lagi rasa bosan 3 bulan menjalani latihan tuu.  Mana tak rapat, mandi sama, makan sama, tidur pun sama.  Hehehe....  Tapi sayang tak bawa cam masa tu.  Sikit je gambar masa saya masa pergi PLKN yang saya daripada rakan yang lain.    Dah last-last tu rasa tak nak pulang rasanya, masa pun cepat berlalu Pada malam terakhir kat kem tu, ramai yang nangis.  sob sob sob... Tapi air mata saya tak nak klua arr.  Kawan cakap saya takde prasaan =.=" .  hahahampeh.....  Apa-apapun, PLKN menjadikan saya seorang yang lebih berdisiplin dan pandai bergaul (Selalunya saya pendiam je, budak baik kononnya)  
Sekarang nak share gambar masa saya join PLKN tu

Saya yang pegang hamper tu, semua kulit muka dah hitam sebab selalu berpanas.  Nasib x jadi macam ikan masin. hee


Masa Pertandingan Sukan antara Kem Puncak Permai, Kem Juara dan Kem Putra Sentosa di Sematan

Malam Penutup di Kem Juara, Serian





If you like it, click the LIKE button ok?Thank you

No comments: